Om mig

Årsta, Stockholm
Ställer upp som kandidat till riksdagen och landstinget åt Folkpartiet i Stockholm. Åsikterna i bloggen är mina egna.

tisdag 29 juni 2010

Beware of the dog

Inbrottstjuvar. Det låter gammaldags, ungefär som sedelförfalskare. Men de är i full fart.

DN skriver att lägenhetsinbrotten ökar med 35 procent i Stockholm detta år. I Söderort var det exempelvis 17 fler inbrott första kvartalet i år jämfört med året innan.

Personlig integritet diskuteras ofta när det gäller Internet. Att få sin bostad genomsökt av främlingar när man är på jobbet eller på semester kränker den enskildes integritet.

Artikeln tar upp flera smarta motmedel - säkerhetsdörrar och grannsamverkan. Jag tänker på alla klistermärken man såg när man delade ut reklam - en bild på hund och en text i stil med: Jag bits!

Eftersom det handlar om organiserade brottslingar med internationella förgreningar krävs det givetvis riktade polisinsatser. Straffen måste vara kännbara. Både så att polisen lägger ner tid på fallen och för att markera brottets allvar.

Jag tycker också det behövs fler synliga poliser. Som ska finnas i närheten även när det inte begås brott. Det skapar en känsla av trygghet, bygger en god relation mellan de boende och polisen, samt är avskräckande för inbrottstjuvar. Därför tycker jag att det borde regelbundet finnas en polisbuss vid Gullmarsplan, som ett lokalt poliskontor. Inte bara stökiga helgkvällar.

DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar