Om mig

Årsta, Stockholm
Ställer upp som kandidat till riksdagen och landstinget åt Folkpartiet i Stockholm. Åsikterna i bloggen är mina egna.

torsdag 5 november 2009

Bevara det som är bra

Vad krävs för att Stockholm ska vara en stad i världsklass? Bra vägar, shopping, ståtliga monument över krig vi har vunnit, ja listan kan göras lång beroende på vem man frågar. När det gäller just mat händer det grejer. Edsbacka krog stänger, rapporterar media. Tråkigt för dom och deras gäster, men jag överlever. Jag kan ändå inte avgöra om gåslevern förtjänar en, två eller tre stjärnor i Guide Michelin. Däremot läste jag att Hötorgshallen ska rustas upp för mångmiljonbelopp. Detta måste följas noga.

Hötorgshallen bryter av mot likformningen i City. I min mening är det den skönaste saluhallen i stan, mer karaktär än Östermalmshallen och Söderhallen. Dessutom hittar man den överlägset bästa snabbmaten där. Glöm din standardkebab - det finns ett par ställen i Hötorgshallen som fyller ditt pitabröd eller baguette med alla möjliga sorters grönsaker, sallader, medelhavsinspirerade såser och lamm, kyckling eller kryddiga merguezkorvar. Det samsas olika kötthandlare, försäljare av nötter, grönsaker, oliver, inlagda märkligheter från alla jordens hörn. Dessutom finare resturanger, bland annat en trevlig fiskresturang med en delikat fisksoppa.

Jag gillar helt enkelt denna saluhall som den är idag. Nu är jag ingen förändringsmotståndare och handlarna i Hötorgshallen tycks vara mycket positiva till upprustningen. Jag hoppas bara inte dagens charm försvinner. En stad i världsklass behöver mötesplatser som har utvecklats organiskt och som skiljer sig från mängden. Värna det som är bra måste vara utgångspunkten för upprustningen.

1 kommentar:

  1. håller med!! min favorit i hötorgshallen är den lilla butiken prima delikatesser med alla italienska korvar!

    SvaraRadera