Om mig

Årsta, Stockholm
Ställer upp som kandidat till riksdagen och landstinget åt Folkpartiet i Stockholm. Åsikterna i bloggen är mina egna.

lördag 28 augusti 2010

Not so artsy fartsy

Min kultursmak är inte alltid så sofistikerad. Förra inlägget tog upp äventyrsböckerna om Genghis Khan och nu vill jag gärna nämna kvällens underhållning: Toy Story 3. Med en 10-åring som alibi kunde jag skratta gott på bion. Företaget bakom filmen, Pixar, gör animerade filmer för barn, och tar upp tidslösa teman med en värme, humor och allvar som få vuxenfilmer uppbådar. Andra bra Pixarfilmer är Upp, om en änkling som i sin sorg flyger i väg med sitt hus samt Wall-E, om en robot som enda överlevande på en förstörd planet. Toy Story var lättsammare, men hade tillräckligt mycket mörker med glimten i ögat, som den fantastiskt dystre clownen "Chuckles".

Den bästa kulturen har nån idé eller känsla som förmedlas på ett tankeväckande sätt. För att lyckas tror jag det krävs ett hantverkskunnande -animering, skrivande, musicerande etc - för att lyckas med förmedlingen. Och kunskap om de idéer eller känslor som upptar vår tid.

Därför är det bra att regeringen och Folkpartiets högskoleminister fortsätter satsa på kvalitet i högskolan och inte minst humaniora och samhällsvetenskapen där det finns stora behov.

Expressen, 2, DN, SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar